Yeniliklerin Yayılması (diffusion of innovations)

Yeniliklerin yayılması, yeni fikirlerin ve teknolojinin nasıl, neden ve ne oranda yayıldığını açıklamaya çalışan bir teoridir. İletişim çalışmaları profesörü Everett Rogers, Yeniliklerin Yayılması adlı kitabında (1962) teoriyi popüler hale getirdi. Rogers, yayılmanın, bir yeniliğin sosyal sistemdeki katılımcılar arasında zaman içinde iletildiği süreç olduğunu savunuyor. Yeniliklerin yayılması teorisinin kökenleri çeşitlidir ve birden fazla disiplini kapsar.

Rogers, yeni bir fikrin yayılmasını dört ana unsurun etkilediğini öne sürüyor: yeniliğin kendisi, iletişim kanalları, zaman ve sosyal sistem. Bu işlemler büyük ölçüde insan sermayesine dayanmaktadır. Yeniliğin kendi kendini idame ettirebilmesi için geniş çapta benimsenmesi gerekir. Benimseme hızı içinde, bir yeniliğin kritik kitleye ulaştığı bir nokta vardır.

Benimseyenler kategorileri; yenilikçiler, erken benimseyenler, erken çoğunluk, geç çoğunluk ve tembeller veya geride kalanlardır. Yayılma kendini farklı şekillerde gösterir, benimseyenlerin türüne ve yenilik-karar sürecine oldukça bağlıdır. Benimseyen kategorizasyonu için kriter, bireyin yeni bir fikri benimseme derecesi olarak tanımlanan yenilikçiliktir.

 

Karar yeniliği sürecinde beş aşama


Rogers'a göre yeniliklerin yayılması: ardarda yeni teknolojiyi benimseyen tüketici gruplarıyla pazar payı, doygunluk seviyesine ulaşacaktır.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Everett_Rogers
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

4 Kasım 2021

 

GERİ (yenilikçilik)
GERİ (teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)