Uzay ve Zaman Felsefesi (philosophy of space and time)

Uzay ve zaman felsefesi, uzay ve zamanın ontolojisi, epistemolojisi ve karakterini kapsayan konularla ilgili felsefe dalıdır. Bu tür fikirler başlangıcından itibaren felsefenin merkezinde yer alırken, uzay ve zaman felsefesi erken dönem analitik felsefenin hem esin kaynağı, hem de merkezi bir yönü olmuştur.

Konu, zaman ve uzayın,

·         zihinden bağımsız olarak var olup olmadığı,

·         birbirinden bağımsız olarak var olup olmadığı,

·         zamanın görünüşte tek yönlü akışını neyin açıkladığı,

·         şimdiki andan başka zamanların var olup olmadığı,

·         kimliğin doğası (özellikle zaman içinde kimliğin doğası)

gibi bir dizi temel konuya odaklanmaktadır.

Antik ve ortaçağ dönemleri

Kaydedilmiş en eski zaman felsefesi, eski Mısırlı düşünür Ptahhotep (c. MÖ 2650–2600) tarafından şöyle ifade edilmiştir: ‘Yaşadığın sürece isteklerinin peşinden git, istenilenden fazlasını yapma, süresini kısaltma; çünkü zamanın boşa harcanması ruhu bulandırır...’

Şekil-1’de Dünya tarihinde antik ve ortaçağ dönemlerine ait bazı örnekler gösterilmiştir.

Realizm ve anti-realizm

Ontolojide geleneksel realist bir konum, zaman ve uzayın insan zihninden ayrı bir varlığa sahip olduğudur. İdealistler, aksine, zihinden bağımsız objelerin varlığından şüphelenirler veya reddederler. Ontolojik konumu zihnin dışındaki objelerin var olduğu yönündeki bazı anti-realistler, yine de zaman ve uzayın bağımsız varlığından şüphe ediyorlar. (Şekil-2)

Mutlakiyetçilik ve ilişkiselcilik (Absolutizm ve relasyonalizm)

Uzay ve zaman kavramlarını gerçek objelerin kendileri (absolut) veya yalnızca gerçek objelerdeki sıralamalar (relasyonal) olarak tanımlama arasındaki büyük tartışma, fizikçiler Isaac Newton ve Gottfried Leibniz arasında başladı. Bu tartışmadaki bir diğer önemli bir bilim adamı da 19. yüzyıl fizikçisi Ernst Mach’tır.

Albert Einstein, fizik yasalarının rölativite ilkesine dayanması gerektiğini öne sürdü. Bu ilke, kullanılan referans çerçevesinden bağımsız olarak fizik kurallarının tüm gözlemciler için aynı olması gerektiğini ve ışığın tüm referans çerçevelerinde aynı hızda yayıldığını kabul eder.

 

G.Wilhelm Leibniz

(1646 – 1716)

Isaac Newton
(1643 – 1726)

Ernst Mach
(1838 – 1916)

Albert Einstein
(1879 – 1955)

 

Gelenekselcilik (konvensiyonalizm)

Gelenekselcilik, uzay ve zamanın geometrisine ilişkin hiçbir gerçek olmadığını, ancak buna uzlaşımla karar verildiğini belirtir. Böyle bir görüşün ilk savunucusu Henri Poincaré, yeni Öklidyen olmayan geometrinin yaratılmasına tepki göstererek, bir uzaya hangi geometrinin uygulanacağına geleneksel olarak karar verildiğini savundu; çünkü farklı geometriler bir dizi objeyi onun küre-dünyasına dayanan düşüncelerle daha iyi tanımlayacaktır.

Uzay-zamanın yapısı

Mutlakiyetçilik ve gelenekselciliğin tarihsel tartışmalarından edinilen kavrayışların bir karışımından yola çıkarak uzay-zamanın yapısına ilişkin ayrıntılar, tartışmanın büyük bir bölümünü (uzay ve zaman felsefesinin yanı sıra) fizik felsefesinde oluşturmuştur. Başlıca tipik konular: eşzamanlılığın göreliliği, invaryans ve kovaryans, tarihsel çerçeveler ve deliklerdir.

Zamanın yönü

Zamanın yönü sorunu, doğrudan doğruya iki çelişkili olgudan kaynaklanır. Birincisi, temel fiziksel yasaların zaman-tersinir değişmezliğidir. İkincisi, makroskopik seviyede zaman deneyimimiz, zaman-tersine çevrilmesiyle değişmez olmamasıdır. Bu problemin temel çözüm grubunu, nedensellik, termodinamik ve yasalar oluşturur.

Zaman akışı

Analitik felsefede ele alındığı şekliyle zamanın akışı sorununun başlangıcı, J. M. E. McTaggart’ın iki ‘zamansal dizi’ önerdiği bir makaleye dayanır.

İkilikler (Dualiteler)

Kuantum alan teorisi modelleri, AdS/CFT veya T-duality gibi iki farklı uzay-zaman arka planındaki teorilerin eşdeğer olmasının mümkün olduğunu göstermiştir.

Şimdicilik ve ebedicilik (presentizm ve eternalizm)

Presentizm'e göre zaman, çeşitli gerçekliklerin bir sıralamasıdır. Öte yandan bir eternalist, zamanın üç uzamsal boyutla eşit bir gerçeklik boyutu olduğunu, dolayısıyla her şeyin şimdiki zamandaki şeyler kadar gerçek olduğunun söylenebileceğini savunur.

Endurantizm ve perdurantizm

Objelerin kalıcılığı üzerindeki konumlar bir dereceye kadar benzerdir. Bir endurantist, bir objenin zaman içinde devam etmesi için tamamen farklı zamanlarda var olması gerektiğini savunur. Öte yandan bir perdurantist, bir şeyin zaman içinde var olması için sürekli bir gerçeklik olarak var olması gerektiğini ve bir şeyi bir bütün olarak ele aldığımızda, tüm ‘zamansal parçalarının’ veya var olan örneklerinin bir toplamını göz önünde bulundurmamız gerektiğini ileri sürer.


Şekil-1: Dünya tarihi; Antik ve Ortaçağ dönemleri (https://products.abc-clio.com/ABC-CLIOCorporate/product.aspx?pc=AWHSW)


Şekil-2: Bilim Felsefesi; realizm ve anti-realizm (https://www.pinterest.cl/pin/584693964096942874/)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_space_and_time

7 Eylül 2021

 

GERİ (bilim felsefesi, filozofları)
GERİ (bilim felsefesi)
GERİ (bilim)