Sosyobilimsel sorunlar (SSI), bilimle ilgili tartışmalı sosyal konulardır. Bunlar, birden fazla çözümü olan kötü yapılandırılmış, açık-uçlu problemlerdir.
SSI, bilimsel ve ahlaki akıl yürütmeyi gerçek dünyadaki
durumlara uygulayabilme yeteneğini vurgulayan bilimsel okuryazarlığı teşvik
etmek için fen eğitiminde kullanılmaktadır.
Bazı SSI örnekleri arasında, genetik mühendisliği, iklim
değişikliği, tıbbi amaçlı hayvan testleri, milli parklarda petrol sondajı ve
‘sağlıksız’ gıdalar üzerindeki ‘yağ vergileri’ gibi konular yer almaktadır.
Araştırma çalışmaları, SSI'nın, öğrencilerin çeşitli kapsamlarda bilim anlayışını, tartışma becerilerini, empatiyi ve ahlaki akıl yürütmeyi arttırmada etkili olduğunu göstermiştir.
SSI destekçilerinin mümkün olduğunu savundukları ‘SSI'nın
Hedefleri’:
·
Kanıta dayalı bilimsel içerik bilgisini gerçek
dünyadaki sosyobilimsel senaryolara uygulayabilen bilimsel okuryazar
vatandaşlar yetiştirmek
·
Öğrencilerin sürekli olarak kendi akıl
yürütmelerinin oluşumu ve sonuçları üzerinde düşünmelerini sağlayan kolektif
bir sosyal vicdanı teşvik etmek
·
Düşünme ve akıl yürütme süreçleri için gerekli
olan argümantasyon becerilerini teşvik etmek ve gerçek dünyadaki bilimsel görüşmelerde
kullanılan söylem türlerini yansıtmak
·
Analiz, çıkarım, açıklama, değerlendirme,
yorumlama ve öz-düzenleme gibi eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek
Bilim eğitimcileri genellikle tüm bu bakış açılarına
'işlevsel bilimsel okuryazarlık' derler.
https://en.wikipedia.org/wiki/Socio-scientific_issues
20 Kasım 2021