Sosyo-Bilimsel Sorunlar (socio-scientific issues)

Sosyobilimsel sorunlar (SSI), bilimle ilgili tartışmalı sosyal konulardır. Bunlar, birden fazla çözümü olan kötü yapılandırılmış, açık-uçlu problemlerdir.

SSI, bilimsel ve ahlaki akıl yürütmeyi gerçek dünyadaki durumlara uygulayabilme yeteneğini vurgulayan bilimsel okuryazarlığı teşvik etmek için fen eğitiminde kullanılmaktadır.

Bazı SSI örnekleri arasında, genetik mühendisliği, iklim değişikliği, tıbbi amaçlı hayvan testleri, milli parklarda petrol sondajı ve ‘sağlıksız’ gıdalar üzerindeki ‘yağ vergileri’ gibi konular yer almaktadır.

Araştırma çalışmaları, SSI'nın, öğrencilerin çeşitli kapsamlarda bilim anlayışını, tartışma becerilerini, empatiyi ve ahlaki akıl yürütmeyi arttırmada etkili olduğunu göstermiştir.

SSI destekçilerinin mümkün olduğunu savundukları ‘SSI'nın Hedefleri’:

·         Kanıta dayalı bilimsel içerik bilgisini gerçek dünyadaki sosyobilimsel senaryolara uygulayabilen bilimsel okuryazar vatandaşlar yetiştirmek

·         Öğrencilerin sürekli olarak kendi akıl yürütmelerinin oluşumu ve sonuçları üzerinde düşünmelerini sağlayan kolektif bir sosyal vicdanı teşvik etmek

·         Düşünme ve akıl yürütme süreçleri için gerekli olan argümantasyon becerilerini teşvik etmek ve gerçek dünyadaki bilimsel görüşmelerde kullanılan söylem türlerini yansıtmak

·         Analiz, çıkarım, açıklama, değerlendirme, yorumlama ve öz-düzenleme gibi eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek

Bilim eğitimcileri genellikle tüm bu bakış açılarına 'işlevsel bilimsel okuryazarlık' derler.


SSI temelli öğretimin kavramsal modeli (https://bit.ly/3qSOhaK)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Socio-scientific_issues

20 Kasım 2021

 

GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)
GERİ (politika)