Kullanıcı yeniliği (inovasyon), tedarikçiler (üreticiler veya imalatçılar) tarafından değil, ara kullanıcılar (örn. kullanıcı firmaları) veya tüketici kullanıcıları (bireysel son kullanıcılar veya kullanıcı toplulukları) tarafından yapılan yeniliği ifade eder. Bu, ortak tasarım ve birlikte yaratma ile yakından uyumlu bir kavramdır; geleneksel danışma metodolojilerinden daha yenilikçi çözümlerle sonuçlandığı kanıtlanmıştır.
Eric von Hippel ve diğer bazı araştırmacılar, birçok ürün ve
hizmetin aslında kullanıcılar tarafından, uygulama ve kullanım alanında
geliştirildiğini veya en azından rafine edildiğini gözlemledi. Bu fikirler daha
sonra tedarik (arz) ağına geri taşındı.
Bunun nedeni, ürünlerin mümkün olan en geniş ihtiyacı
karşılamak için geliştirilmesidir; bireysel kullanıcıların, tüketicilerin
çoğunluğunun görmediği sorunlarla karşılaştıklarında, sorunlarını çözmek için
mevcut ürünlere veya tamamen yeni ürünlere kendi değişikliklerini
geliştirmekten başka seçenekleri yoktur. Çoğu zaman kullanıcı yenilikçiler,
fikirlerini imalatçılarla, ürünü üretmelerini umut ederek, ücretsiz-açıklamak (free
revealing) adı verilen bir işlemle paylaşacaktır.
İnternet teknolojilerinin ve açık kaynaklı yazılımların
evrimi üzerine yapılan araştırmalara dayanarak İlkka Tuomi (Tuomi 2002),
kullanıcıların temelde sosyal olduğu noktasını daha da vurguladı. Bu nedenle,
kullanıcı inovasyonu aynı zamanda sosyal ve sosyo-teknik olarak paylaşılmış
yeniliktir. Tuomi'ye göre, anahtar kullanımlar genellikle, ortaya çıkan
teknolojik fırsatların anlamını yeniden yorumlayan ve yeniden bulan kullanıcı
toplulukları tarafından icat edilen amaçlanmayan kullanımlardır.
1986'da Eric von Hippel, yeni ürün geliştirmede uygulamak
için kullanıcı yeniliği hakkında sistematik olarak bilgi edinmek için
kullanılabilecek öncü kullanıcı yöntemini tanıttı. 2007'de başka bir özel
kullanıcı yenilikçisi türü olan yaratıcı tüketici tanıtıldı. Bunlar, tamamen
yeni ürünler yaratmanın aksine tescilli bir teklifi uyarlayan, değiştiren veya
dönüştüren tüketicilerdir.
Kullanıcı yeniliğinin birkaç derecesi vardır:
·
kullanım yeniliği,
·
hizmet yeniliği,
·
teknolojilerin konfigürasyonunda yenilikn,
·
yeni teknolojilerin kendi yeniliğ.
Çoğu kullanıcı yeniliği, mevcut ürün ve teknolojilerin
kullanımı ve yapılandırılmasında yoğunlaşırken, uzun vadeli yeniliğin normal
bir parçası olsa da, son kullanıcıların değişmesi ve yenilik yapması daha kolay
olan yeni teknolojiler ve yeni iletişim kanalları, kullanıcı yeniliğinin
gerçekleşmesini ve etki yaratmasını çok daha kolaylaştırıyor.
Son araştırmalar, kullanıcı (veya müşteri) iyeniliğini kolaylaştıran
Web tabanlı forumlara odaklanmıştır; sanal müşteri ortamı olarak adlandırılan
bu forumlar, şirketlerin ürün geliştirmenin çeşitli aşamalarında ve diğer değer
yaratma faaliyetlerinde müşterileriyle ortak olmalarına yardımcı olur.
https://en.wikipedia.org/wiki/User_innovation
6 Kasım 2021
GERİ
(yenilikçilik)
GERİ
(teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)