Kullanıcı Yeniliği (user innovation)

Kullanıcı yeniliği (inovasyon), tedarikçiler (üreticiler veya imalatçılar) tarafından değil, ara kullanıcılar (örn. kullanıcı firmaları) veya tüketici kullanıcıları (bireysel son kullanıcılar veya kullanıcı toplulukları) tarafından yapılan yeniliği ifade eder. Bu, ortak tasarım ve birlikte yaratma ile yakından uyumlu bir kavramdır; geleneksel danışma metodolojilerinden daha yenilikçi çözümlerle sonuçlandığı kanıtlanmıştır.

Eric von Hippel ve diğer bazı araştırmacılar, birçok ürün ve hizmetin aslında kullanıcılar tarafından, uygulama ve kullanım alanında geliştirildiğini veya en azından rafine edildiğini gözlemledi. Bu fikirler daha sonra tedarik (arz) ağına geri taşındı.

Bunun nedeni, ürünlerin mümkün olan en geniş ihtiyacı karşılamak için geliştirilmesidir; bireysel kullanıcıların, tüketicilerin çoğunluğunun görmediği sorunlarla karşılaştıklarında, sorunlarını çözmek için mevcut ürünlere veya tamamen yeni ürünlere kendi değişikliklerini geliştirmekten başka seçenekleri yoktur. Çoğu zaman kullanıcı yenilikçiler, fikirlerini imalatçılarla, ürünü üretmelerini umut ederek, ücretsiz-açıklamak (free revealing) adı verilen bir işlemle paylaşacaktır.

İnternet teknolojilerinin ve açık kaynaklı yazılımların evrimi üzerine yapılan araştırmalara dayanarak İlkka Tuomi (Tuomi 2002), kullanıcıların temelde sosyal olduğu noktasını daha da vurguladı. Bu nedenle, kullanıcı inovasyonu aynı zamanda sosyal ve sosyo-teknik olarak paylaşılmış yeniliktir. Tuomi'ye göre, anahtar kullanımlar genellikle, ortaya çıkan teknolojik fırsatların anlamını yeniden yorumlayan ve yeniden bulan kullanıcı toplulukları tarafından icat edilen amaçlanmayan kullanımlardır.

1986'da Eric von Hippel, yeni ürün geliştirmede uygulamak için kullanıcı yeniliği hakkında sistematik olarak bilgi edinmek için kullanılabilecek öncü kullanıcı yöntemini tanıttı. 2007'de başka bir özel kullanıcı yenilikçisi türü olan yaratıcı tüketici tanıtıldı. Bunlar, tamamen yeni ürünler yaratmanın aksine tescilli bir teklifi uyarlayan, değiştiren veya dönüştüren tüketicilerdir.

Kullanıcı yeniliğinin birkaç derecesi vardır:

·         kullanım yeniliği,

·         hizmet yeniliği,

·         teknolojilerin konfigürasyonunda yenilikn,

·         yeni teknolojilerin kendi yeniliğ.

Çoğu kullanıcı yeniliği, mevcut ürün ve teknolojilerin kullanımı ve yapılandırılmasında yoğunlaşırken, uzun vadeli yeniliğin normal bir parçası olsa da, son kullanıcıların değişmesi ve yenilik yapması daha kolay olan yeni teknolojiler ve yeni iletişim kanalları, kullanıcı yeniliğinin gerçekleşmesini ve etki yaratmasını çok daha kolaylaştırıyor.

Son araştırmalar, kullanıcı (veya müşteri) iyeniliğini kolaylaştıran Web tabanlı forumlara odaklanmıştır; sanal müşteri ortamı olarak adlandırılan bu forumlar, şirketlerin ürün geliştirmenin çeşitli aşamalarında ve diğer değer yaratma faaliyetlerinde müşterileriyle ortak olmalarına yardımcı olur.


Kullanıcı ve üretici yeniliği ve difüzyon paradigmaları (https://conference.druid.dk/acc_papers/gqgfi10kh3rq83cv1f01dm6o8f48.pdf)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/User_innovation

6 Kasım 2021

 

GERİ (yenilikçilik)
GERİ (teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)