Araştırma etiği, araştırmacıların etik davranışlarının yanı sıra araştırma faaliyetleri sırasında veya sonucunda ortaya çıkan ahlaki sorunlarla da ilgilidir.
Tarihsel olarak, Nazi insan deneyleri ve Tuskegee frengi
deneyi gibi skandalların açığa çıkması, araştırmalarda insanların, hayvanların
ve çevrelerin gereksiz yere zarar görmemesini sağlamak için araştırmanın etik
yönetiminde net önlemlerin gerekli olduğunun anlaşılmasına yol açtı.
Araştırma etiğinin yönetimi ülkeler arasında tutarsızdır ve
bunun nasıl ele alınması gerektiğine dair evrensel olarak kabul edilmiş bir
yaklaşım yoktur. Bilgilendirilmiş onam, araştırma etiğinde anahtar bir
kavramdır.
Etik kararlar verirken, farklı şeyler tarafından
yönlendirilebiliriz, Filozoflar genellikle deontoloji, sonuççuluk, erdem etiği
ve değer (etik) gibi yaklaşımlar arasında ayrım yapar. Yaklaşımdan bağımsız
olarak, etik teorinin belirli tartışmalı konulara uygulanması uygulamalı etik
olarak bilinir ve araştırma etiği, uygulamalı etik biçimi olarak görülebilir,
çünkü etik teori gerçek dünyadaki araştırma senaryolarında uygulanır.
İnsan deneylerini veya hayvan deneylerini içeren
araştırmaların tasarımında ve uygulanmasında etik sorunlar ortaya çıkabilir.
Çevre, toplum veya gelecek nesiller için dikkate alınması gereken sonuçlar doğabilir
Araştırma etiği en çok tıbbi araştırmalarda bir kavram
olarak geliştirilmiştir; en dikkate değer kurallar 1964 Helsinki
Deklarasyonudur. Sosyal bilimler, bilgi teknolojisi, biyoteknoloji veya
mühendislik gibi diğer alanlardaki araştırmalar, tıbbi araştırmalardakilere
göre farklı türlerde etik kaygılar üretebilir.
Bazı gibi ülkelerde, öğrenciler, profesörler ve araştırmada
çalışan diğer kişiler için zorunlu araştırma etiği eğitimi gereklidir.
A alanındaki önemli
standartlar, araştırma özgürlüğü, bağımsızlık, profesyonel dürüstlük ve
meslektaşlara ve öğrencilere saygı da dahil olmak üzere iyi araştırma
uygulamalarıdır.
B alanının baskın
standardı, bireyleri zarardan koruma ve insanlık onurlarına, bütünlüklerine ve
özgürlüklerine, yani refahlarına ve özerkliklerine saygı gösterme
yükümlülüğüdür.
C Alanı, eğitim
uygulamaları ve politika oluşturma için araştırmanın uygunluğunu ve tipik olarak
çocuklar ve gençler olmak üzere çeşitli gruplar için eğitim araştırmalarının
değerini içerir.
https://en.wikipedia.org/wiki/Research#Research_ethics
20 Kasım 2021