Teknolojik değişim (TC) veya teknolojik gelişme, teknoloji veya proseslerin buluşu, yenilikçiliği ve yayılmasının genel sürecidir.
Teknolojik değişim, özünde, teknolojilerin icadı ve
ticarileştirilmesini kapsar
Teknolojik değişim, araştırma ve geliştirme, teknolojilerin
sürekli iyileştirilmesi ve teknolojilerin endüstri veya toplum genelinde
yayılması (bazen bozulma ve yakınsama içeren) yoluyla açık kaynak (olası
değişiklik ve yeniden dağıtım için ücretsiz olarak sunulan kaynak) olarak
yayınlanmaktadır.
Teknolojik değişim, kısacası, hem daha iyi hem de daha fazla
teknolojiye dayanmaktadır. (Şekil-1a)
Buluş
Buluş, yeni bir şeyin yaratılması veya çığır açan bir teknolojidir; genellikle ürün geliştirme sürecine
dahil edilir ve araştırmaya dayanır. Bu, elektronik tablo yazılımının buluşunda
gösterilebilir. Yeni bulunan teknolojiler geleneksel olarak patentlidir.
Yenilik
Rogers, kabulü etkileyen yenilikçi teknolojilerin beş ana
özelliği olduğunu öne sürdü. Bu kriterlere Avantaj, Uyumluluk, Karmaşıklık,
Denenebilirlik ve Gözlenebilirlik anlamına gelen ACCTO (Advantage,
Compatibility, Complexity, Trialability, and Observability) adını verdi.
·
Göreceli avantaj, ekonomik veya ekonomik olmayan
olabilir ve bir yeniliğin, aynı ihtiyaçları karşılayan önceki yeniliklerden
üstün görülme derecesidir. Kabul ile pozitif ilişkilidir (örneğin, göreceli
avantaj ne kadar yüksekse, benimseme seviyesi o kadar yüksek ve bunun tersi de
geçerlidir).
·
Uyumluluk, bir yeniliğin mevcut değerlerle,
geçmiş deneyimlerle, alışkanlıklarla ve potansiyel benimseyen için ihtiyaçlarla
tutarlı görünme derecesidir; düşük düzeyde bir uyumluluk kabulü
yavaşlatacaktır.
·
Karmaşıklık, bir yeniliğin anlaşılması ve
kullanılmasının zor görünme derecesidir; Bir yenilik ne kadar karmaşıksa,
kabulü o kadar yavaş olur.
·
Denenebilirlik, bir yeniliğin sınırlı bir
şekilde denenebileceği algılanan derecedir ve kabul ile pozitif ilişkilidir.
Küçük ölçekli testler riski azalttığı için denenebilirlik kabulü
hızlandırabilir.
·
Gözlenebilirlik, yeniliğin sonuçlarının
başkaları tarafından görülme derecesinin algılanma derecesidir ve kabul ile
pozitif ilişkilidir.
Yayılma (difüzyon)
Yayılma, bir teknolojinin bir toplum veya endüstri yoluyla
yayılması ile ilgilidir. Bir teknoloji teorisinin yayılması, kısaca üç aşamada
özetlenebilir:
·
Teknolojinin ilk versiyonları oldukça başarısız
olduğu için genellikle S şeklinde bir eğri (sigmoid curve) izler
·
Ardından yüksek düzeyde benimseme ile başarılı
bir yenilik (inovasyon) dönemi gelir
·
Son olarak bir teknoloji bir pazardaki maksimum
potansiyeline ulaştığında benimsenmede bir düşüş olur
https://en.wikipedia.org/wiki/Technological_change
14 Kasım 2021
GERİ
(teknolojik)
GERİ
(teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)