Ses Manzarası (soundscape)

Ses manzarası, insanlar tarafından durum içinde algılanan akustik ortamdır. Terim ilk olarak Michael Southworth tarafından icat edildi ve R. Murray Schafer tarafından popüler hale getirildi. Kentsel tasarımdan yaban hayatı ekolojisine ve bilgisayar bilimine kadar, disipline bağlı olarak ses manzarasının kullanımının çeşitli bir geçmişi vardır.

Önemli bir ayrım, ses manzarasını daha geniş akustik ortamdan ayırmaktır. Akustik ortam, belirli bir alandaki, çevre tarafından değiştirilen doğal ve yapay tüm akustik kaynakların birleşimidir. Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO) 2014 yılında bu tanımları standartlaştırmıştır. (ISO 12913-1:2014)

Ses manzarası, sürükleyici bir ortamdan oluşan veya ortaya çıkan bir ses veya ses kombinasyonudur. Ses manzarasının incelenmesi akustik ekolojinin veya ses manzarası ekolojisinin konusudur.

Ses manzarası fikri, hem kolektif yaşam alanı ifadesine artık biyofoni olarak adlandırılan hayvan sesleri de dahil olmak üzere, doğal seslerden oluşan doğal akustik ortamı, hem de örneğin hava sesleri ve diğer doğal unsurları (jeofoni), ve insanlar tarafından yaratılan çevresel sesleri, (antropfoni) ifade etmektedir.

Antropofoni, müzikal kompozisyon, ses tasarımı ve dil, iş ve endüstriyel teknolojinin kullanımından kaynaklanan mekanik kökenli sesler gibi kontrollü ses adı verilen bir alt kümeden oluşur. En önemlisi, ses manzarası terimi aynı zamanda dinleyicinin bir ortam olarak duyulan seslere ilişkin algısını da içerir; Truax bunu 'çevrenin içinde yaşayanlar tarafından nasıl anlaşıldığı' olarak tanımlıyor ve dolayısıyla aralarındaki ilişkilere aracılık ediyor. Bu akustik ortamların bozulması gürültü kirliliğine neden olur.

'Ses manzarası' terimi ayrıca, belirli bir akustik ortamı deneyimleme hissi yaratan ses kaydına veya ses performansına veya akustik ortamda bulunan sesler (standart olarak müzik için kullanılmayan nesnelerden türetilen sesler) kullanılarak oluşturulan kompozisyonlara da atıfta bulunabilir (ya özel olarak ya da müzik performanslarıyla birlikte).

İkinci Dünya Savaşı sonrası elektronik sanat müziğinin bestecisi Pauline Oliveros, 'ses manzarası' terimini 'kulak ve mekanizmaları tarafından ses korteksimize sadık bir şekilde iletilen dalga biçimlerinin tümü' olarak tanımladı.

(a) Okyanus ses manzarasının üç kaynağına örnekler; antropofoni, biyofoni ve jeofoni (researchgate), (b) Ses manzarası ortamının haritası (researchgate)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Soundscape

1 Aralık 2024

 

GERİ (doğal kaynaklar)