Rekreasyonel matematik, sıkı bir araştırma ve uygulamaya dayalı mesleki aktivite veya öğrencinin örgün eğitiminin bir parçası olmaktan ziyade, rekreasyon (eğlence, gösteri) için yürütülen matematiktir. Her ne kadar amatörlere yönelik bir uğraş olmakla sınırlı olmasa da, bu alandaki pek çok konu ileri düzey matematik bilgisi gerektirmemektedir. Rekreasyonel matematik, genellikle çocukların ve eğitimsiz yetişkinlerin ilgisini çeken ve onların konuyla ilgili daha ileri çalışmalarına ilham veren matematiksel bulmacaları ve oyunları içerir.
Amerika Matematik Derneği (MAA), eğlence amaçlı matematiği on yedi
Özel İlgi Grubundan biri olarak kabul ediyor ve şu yorumu yapıyor:
Rekreasyonel
matematik kolayca tanımlanamaz, çünkü oyalanmak veya matematiği içeren oyunlar
oynamak için yapılan matematikten daha fazlasıdır. Rekreasyonel matematik
bulmacalarda, oyunlarda ve diğer oyun türlerinde gizli olan derin fikirlerden
ilham alır. SIGMAA Rekreasyonel Matematik'in (SIGMAA-Rec) amacı, rekreasyonel
matematik kapsamına giren sayısız konudaki meraklıları ve araştırmacıları bir
araya getirmektir. Çalışmalarımızdan sonuçları ve fikirleri paylaşacağız,
gerçek, derin matematiğin bakanları beklediğini göstereceğiz ve matematiğin bu
dalına dahil olmak isteyenleri memnuniyetle karşılayacağız.
Matematik yarışmaları da (matematik dernekleri tarafından
desteklenenler gibi) rekreasyonel matematik kapsamında sınıflandırılır.
Konular
Rekreasyonel matematikte iyi bilinen konulardan bazıları Rubik
Küpleri, sihirli kareler, fraktallar, mantık bulmacaları ve matematiksel
satranç problemleridir; matematiğin bu alanı matematiğin estetiğini ve
kültürünü, matematiğe ilişkin tuhaf veya eğlenceli hikayeleri, tesadüfleri ve
matematikçilerin kişisel yaşamlarını içerir.
·
Matematik oyunları: Matematik oyunları,
kuralları, stratejileri ve sonuçları matematik kullanılarak çalışılabilen ve
açıklanabilen çok oyunculu oyunlardır. Oyunu oynayanların matematik oyunları
oynayabilmek için açık matematik kullanmalarına gerek kalmayabilir. Örneğin
Mancala, kombinatoryal oyun teorisinin matematik alanında incelenir, ancak onu
oynamak için matematik gerekmez.
·
Matematiksel bulmacalar: Matematiksel
bulmacaların çözülmesi için matematik gerekir. Çok oyunculu oyunlarda olduğu
gibi belirli kuralları vardır, ancak matematiksel bulmacalar genellikle iki
veya daha fazla oyuncu arasındaki rekabeti içermez. Bunun yerine, böyle bir
bulmacayı çözmek için çözücünün verilen koşulları karşılayan bir çözüm bulması
gerekir.
·
Büyülü matematik: Matematiksel ilkelere dayanan
sihir numaraları, kendi kendine çalışan ancak şaşırtıcı etkiler yaratabilir.
Örneğin, bir matematik sihirbazı bir gönüllünün seçtiği kartı tahmin etmek için
bir iskambil destesinin kombinatoryal özelliklerini veya bir gönüllünün yalan
söyleyip söylemediğini belirlemek için Hamming kodlarını kullanabilir.
·
Diğer aktiviteler: Matematiksel açıdan önemsiz olmayan ilgi çekici
diğer meraklar ve eğlenceler:
o
Hokkabazlıktaki desenler
o
Origami'nin bazen derin algoritmik ve geometrik
özellikleri
o
Kedi beşikleri vb. gibi ip figürlerinin
yaratılmasında desenler ve süreçler
o
Fraktal üreten yazılım
https://en.wikipedia.org/wiki/Recreational_mathematics
18 Ocak 2024
GERİ (matematik anasayfa)