Rekreasyonel Matematik (recreational mathematics)

Rekreasyonel matematik, sıkı bir araştırma ve uygulamaya dayalı mesleki aktivite veya öğrencinin örgün eğitiminin bir parçası olmaktan ziyade, rekreasyon (eğlence, gösteri) için yürütülen matematiktir. Her ne kadar amatörlere yönelik bir uğraş olmakla sınırlı olmasa da, bu alandaki pek çok konu ileri düzey matematik bilgisi gerektirmemektedir. Rekreasyonel matematik, genellikle çocukların ve eğitimsiz yetişkinlerin ilgisini çeken ve onların konuyla ilgili daha ileri çalışmalarına ilham veren matematiksel bulmacaları ve oyunları içerir.

Amerika Matematik Derneği (MAA), eğlence amaçlı matematiği on yedi Özel İlgi Grubundan biri olarak kabul ediyor ve şu yorumu yapıyor:

Rekreasyonel matematik kolayca tanımlanamaz, çünkü oyalanmak veya matematiği içeren oyunlar oynamak için yapılan matematikten daha fazlasıdır. Rekreasyonel matematik bulmacalarda, oyunlarda ve diğer oyun türlerinde gizli olan derin fikirlerden ilham alır. SIGMAA Rekreasyonel Matematik'in (SIGMAA-Rec) amacı, rekreasyonel matematik kapsamına giren sayısız konudaki meraklıları ve araştırmacıları bir araya getirmektir. Çalışmalarımızdan sonuçları ve fikirleri paylaşacağız, gerçek, derin matematiğin bakanları beklediğini göstereceğiz ve matematiğin bu dalına dahil olmak isteyenleri memnuniyetle karşılayacağız.

Matematik yarışmaları da (matematik dernekleri tarafından desteklenenler gibi) rekreasyonel matematik kapsamında sınıflandırılır.

Konular

Rekreasyonel matematikte iyi bilinen konulardan bazıları Rubik Küpleri, sihirli kareler, fraktallar, mantık bulmacaları ve matematiksel satranç problemleridir; matematiğin bu alanı matematiğin estetiğini ve kültürünü, matematiğe ilişkin tuhaf veya eğlenceli hikayeleri, tesadüfleri ve matematikçilerin kişisel yaşamlarını içerir.

·         Matematik oyunları: Matematik oyunları, kuralları, stratejileri ve sonuçları matematik kullanılarak çalışılabilen ve açıklanabilen çok oyunculu oyunlardır. Oyunu oynayanların matematik oyunları oynayabilmek için açık matematik kullanmalarına gerek kalmayabilir. Örneğin Mancala, kombinatoryal oyun teorisinin matematik alanında incelenir, ancak onu oynamak için matematik gerekmez.

·         Matematiksel bulmacalar: Matematiksel bulmacaların çözülmesi için matematik gerekir. Çok oyunculu oyunlarda olduğu gibi belirli kuralları vardır, ancak matematiksel bulmacalar genellikle iki veya daha fazla oyuncu arasındaki rekabeti içermez. Bunun yerine, böyle bir bulmacayı çözmek için çözücünün verilen koşulları karşılayan bir çözüm bulması gerekir.

·         Büyülü matematik: Matematiksel ilkelere dayanan sihir numaraları, kendi kendine çalışan ancak şaşırtıcı etkiler yaratabilir. Örneğin, bir matematik sihirbazı bir gönüllünün seçtiği kartı tahmin etmek için bir iskambil destesinin kombinatoryal özelliklerini veya bir gönüllünün yalan söyleyip söylemediğini belirlemek için Hamming kodlarını kullanabilir.

·         Diğer aktiviteler: Matematiksel açıdan önemsiz olmayan ilgi çekici diğer meraklar ve eğlenceler:

o    Hokkabazlıktaki desenler

o    Origami'nin bazen derin algoritmik ve geometrik özellikleri

o    Kedi beşikleri vb. gibi ip figürlerinin yaratılmasında desenler ve süreçler

o    Fraktal üreten yazılım


(a) Rubik küp, (b) sihirli karenin en küçük önemsiz olmayan durumu, 3. sıra, (c) 4 parçalı bir yapbozun çizimi, (d) dört veri biti (d1, d2, d3, d4) ve üç eşlik biti (p1, p2, p3) içeren Hamming(7,4) kodu, (e) fragmentarium ile yapılmış 3 boyutlu fraktal

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Recreational_mathematics

18 Ocak 2024

 

GERİ (matematik anasayfa)