Oyun teorisi, rasyonel aktörler arasındaki stratejik etkileşimlerin matematiksel modellerinin incelenmesidir. Ekonominin yanı sıra mantık, sistem bilimi ve bilgisayar bilimlerinde de yaygın olarak kullanılan sosyal bilimlerin birçok alanında uygulamaları vardır.
Geleneksel oyun teorisi, bir katılımcının kazançlarının veya
kayıplarının diğer katılımcının kayıp ve kazançlarıyla tam olarak dengelendiği
iki kişilik sıfır toplamlı oyunlara hitap ediyordu. 21. yüzyılda oyun teorisi
daha geniş bir davranışsal ilişkiler yelpazesine uygulanıyor ve artık
insanlarda, hayvanlarda ve bilgisayarlarda mantıksal karar verme bilimi için
bir şemsiye terim haline geldi
Modern oyun teorisi, iki kişilik sıfır toplamlı oyundaki karma
strateji dengesi fikri, ve bunun John von Neumann tarafından kanıtlanmasıyla
başladı.
Von Neumann orijinal makalesinde, oyun teorisi ve matematiksel ekonomide
standart bir yöntem haline gelen, kompakt dışbükey kümelere sürekli eşlemelerde
Brouwer sabit nokta teoremini kullandı. Bu makaleyi, Oskar Morgenstern'le
birlikte yazdığı ve birkaç oyuncunun ortaklaşa oynadığı oyunları ele alan
Theory of Games and Economic Behavior (1944) izledi.
Oyun teorisi 1950'lerde kapsamlı bir şekilde geliştirildi, 1970'lerde
evrime uygulandı; ancak benzer gelişmeler en azından 1930'lara kadar uzanıyor.
Oyun teorisi birçok alanda önemli bir araç olarak geniş çapta kabul görmüştür.
John Maynard Smith, 1999 yılında evrimsel oyun teorisini uygulaması nedeniyle
Crafoord Ödülü'ne layık görüldü. Paul Milgrom ve Robert B. Wilson dahil olmak
üzere on beş oyun teorisyeni 2020 itibariyle ekonomi alanında Nobel Ödülü'nü
kazandı.
https://en.wikipedia.org/wiki/Game_theory
26 Ocak 2024
GERİ (matematik anasayfa)