Matematik ve Sanat (mathematics and art)

Matematik ve sanat çeşitli şekillerde ilişkilidir. Matematiğin kendisi güzelliğin motive ettiği bir sanat olarak tanımlanmıştır. Matematik, müzik, dans, resim, mimari, heykel ve tekstil gibi sanatlarda da fark edilebilir. Ancak bu makale görsel sanatlarda matematiğe odaklanmıştır.

Matematik ve sanatın uzun bir tarihsel ilişkisi vardır.

Sanatçılar, Yunan heykeltıraş Polykleitos'un ideal çıplak erkek için 1:√2 oranına dayalı olduğu varsayılan oranları öngören Canon'unu yazdığı MÖ 4. yüzyıldan beri matematiği kullanmışlardır.

·         Altın oranın antik sanat ve mimaride kullanıldığına dair güvenilir kanıtlar olmaksızın ısrarcı popüler iddialar ortaya atılmıştır.

·         İtalyan Rönesansı'nda Luca Pacioli, sanatta altın oranın kullanımı üzerine Leonardo da Vinci'nin gravürleriyle resmedilen De divina orantı (1509) adlı etkileyici eserini yazdı.

·         Bir başka İtalyan ressam olan Piero della Francesca, Öklid'in perspektif konusundaki fikirlerini De Prospectiva Pingendi gibi eserlerinde ve resimlerinde geliştirmiştir

·         Gravürcü Albrecht Dürer, Melencolia I adlı eserinde matematiğe birçok göndermede bulunmuştur.

·         Modern zamanlarda, grafik sanatçısı M. C. Escher, matematikçi H. S. M. Coxeter'in yardımıyla mozaikleme ve hiperbolik geometriden yoğun bir şekilde yararlanırken, Theo van Doesburg ve Piet Mondrian'ın önderlik ettiği De Stijl hareketi açıkça geometrik formları benimsedi.

·         Matematik kilim kadar kapitone, örgü, kanaviçe, tığ işi, nakış, dokuma, Türk ve diğer halıcılık gibi tekstil sanatlarına da ilham kaynağı olmuştur.

·         İslam sanatında simetriler, İran girih ve Fas zellige çini işçiliği, Babür jali delikli taş perdeler ve yaygın mukarnas tonozları gibi çeşitli formlarda açıkça görülmektedir.

Matematik, doğrusal perspektif, simetri analizi gibi kavramsal araçlarla, çokyüzlüler ve Möbius şeridi gibi matematiksel objelerle sanatı doğrudan etkilemiştir. Magnus Wenninger, başlangıçta öğretim amaçlı model olarak, renkli yıldız şekilli çokyüzlüler yaratıyor.

Yineleme ve mantıksal paradoks gibi matematiksel kavramları René Magritte'nin resimlerinde ve M. C. Escher'in gravürlerinde görmek mümkündür. Bilgisayar sanatı genellikle Mandelbrot kümesi dahil fraktallardan yararlanır ve bazen hücresel otomatlar gibi diğer matematiksel nesneleri araştırır.

Tartışmalı bir şekilde, sanatçı David Hockney, Rönesans'tan itibaren sanatçıların, sahnelerin kesin temsillerini çizmek için kamera lucida'dan yararlandıklarını savundu; mimar Philip Steadman da benzer şekilde Vermeer'in belirgin bir şekilde gözlemlediği resimlerinde karanlık odayı kullandığını savundu.

Diğer ilişkiler arasında yeralan bazı konular:

·         Sanat eserlerinin X-ışını floresans spektroskopisi ile algoritmik analizi

·         Java'nın farklı bölgelerindeki geleneksel batiklerin farklı fraktal boyutlara sahip olduğunun bulunması

·         Matematik araştırmalarına, özellikle de sonunda Girard Desargues'in projektif teorisine yol açan Filippo Brunelleschi'nin perspektif teorisine yönelik uyaranlar

Sonuçta Pisagorcu müzikteki uyum kavramına dayanan ısrarcı görüş, her şeyin ‘Sayı’ tarafından düzenlendiğini, Tanrı'nın dünyanın geometrisi olduğunu ve bu nedenle dünya geometrisinin kutsal olduğunu savunur.


(a) Khufu Piramidi, (b) Hotamis kilim, Orta Anadolu, 19. yüzyılın başları, (c) Mona Lisa'nın üzerine yerleştirilen altın dikdörtgenler, (d) Girih çinileri, İslam mimarisindeki binaların dekorasyonu için şerit (girih) kullanılarak İslami geometrik desenlerin oluşturulmasında kullanılan beş çiniden oluşan bir takımdır

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematics_and_art

18 Ocak 2024

 

GERİ (matematik anasayfa)