Kurumsal Sanat Teorisi (institutional theory of art)

Kurumsal sanat teorisi, bir objenin ancak ‘sanat dünyası’ olarak bilinen kurum bağlamında sanat haline gelebileceğini savunan, sanatın doğasına ilişkin bir teoridir.

Örneğin, Marcel Duchamp'ın ‘hazır malzeme’ sanatını neyin sanat yaptığını, oysa Andy Warhol'un ünlü Brillo Kutularının (bir yığın Brillo karton kopyası) sanat olmadığı konusuna değinerek, bir süpermarketteki bir yığın Brillo kartonunun neden sanat olmadığını söyleyen, sanat eleştirmeni ve filozof Arthur Danto 1964 tarihli ‘The Artworld’ adlı makalesinde şunları yazmıştı:

Bir şeyi sanat olarak görmek, gözün karar veremeyeceği bir şeyi gerektirir — sanatsal bir teori atmosferi, sanat tarihi bilgisi: bir sanat dünyası.

Robert J. Yanal'a göre Danto'nun sanat dünyası terimini türettiği makalesi, ilk kurumsal sanat teorisinin ana hatlarını çiziyordu.

Kurumsal teorinin versiyonları George Dickie tarafından ‘Sanatı Tanımlamak’ (American Philosophical Quarterly, 1969) makalesinde ve Estetik: Giriş (1971) ve Sanat ve Estetik: Kurumsal Bir Analiz (1974) kitaplarında daha açık bir şekilde formüle edildi. Dickie'nin kurumsal teorisinin ilk versiyonlarından biri, Estetik: Giriş'den, sanat eserinin aşağıdaki tanımıyla özetlenebilir:

Sınıflandırma anlamında bir sanat eseri, belirli bir sosyal kurum (sanat dünyası) adına hareket eden bazı kişi veya kişilerin takdir adayı statüsü verdiği bir eser'dir.

Dickie teorisini çeşitli kitap ve makalelerde yeniden formüle etti. Diğer bazı sanat felsefecileri onun tanımlarını döngüsel olmakla eleştirdiler.


Kurumsal sanat teorisi (yararlanılan kaynak: Kate O'Neill)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_art#Institutional

5 Kasım 2023

 

GERİ (felsefe, TABLO)