İş İdaresi (business administration)

İş idaresi (veya, işletme yönetimi), ticari bir işletmenin yönetimidir. Bir kuruluşun ticari faaliyetlerini teftiş ve denetlemenin tüm yönlerini içerir. İdare ve liderlik açısından bakıldığında ofis binası yönetimi, muhasebe, finans, tasarım, geliştirme, kalite güvence, veri analizi, satış, proje yönetimi, bilgi-teknoloji yönetimi, araştırma ve geliştirme, pazarlama ve geliştirme, iletişim çalışmaları gibi alanları da kapsar.

Bir işletmenin idaresi, iş operasyonlarının ve karar vermenin performansının veya yönetiminin yanı sıra, faaliyetleri ortak amaç ve hedeflere yönlendirmek için insanların ve diğer kaynakların verimli bir şekilde organize edilmesini içerir.

Genel olarak ‘idare veya yönetim’, ilgili finans, personel ve MIS (Management information system) hizmetlerini içeren daha geniş yönetim fonksiyonunu tanımlar.

Yönetim, rutin ofis görevlerinin bürokratik veya operasyonel performansına atıfta bulunabilir; genellikle proaktif olmaktan ziyade içeriye yönelik ve reaktiftir. Genel anlamda yöneticiler, bir kuruluşun hedeflerine ulaşmak için ortak bir dizi işlevle meşgul olurlar. Henri Fayol (1841–1925) yöneticinin bu ‘işlevlerini’ ’yönetimin beş unsuru’ olarak tanımladı. Fayol'a göre yönetimin beş işlevi planlama, organize etme, komuta etme, koordine etme ve kontrol etmedir.

Doğru iş yönetimi olmadan bir firma kaynaklarını gerektiği gibi kullanamaz.


(a) Ulusal işletme yönetim standartlarının; (a) Venn diagramı, (b) piramiti (https://www.mbaresearch.org/local-educators/teaching-resources/standards/)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Business_administration

8 Mart 2024

 

GERİ (sosyalbilimler anasayfa)