İmpetus Teorisi (theory of impetus)

İmpetus teorisi, başlangıçta graviteye karşı mermi hareketini açıklamak için ortaya konan Aristoteles dinamiğinin yardımcı veya ikincil bir teorisiydi. 6. yüzyılda John Philoponus tarafından tanıtıldı, 12.yüzyılın sonunda Nur ad-Din al-Bitruji tarafından detaylandırıldı. Teori, 11.yüzyılda Avicenna ve 12. yüzyılda Ebu'l-Barakat el-Bağdaadi tarafından değiştirildi, daha sonra 14. yüzyılda Jean Buridan teoriyi Batı bilimsel düşüncesine yerleştirdi. İmpetus teorisi, klasik mekanikteki atalet, momentum ve ivme kavramlarının entelektüel öncüsüdür.

Aristoteles teorisi

Aristoteles fiziği, Yunan filozof Aristoteles'in eserlerinde tanımlanan doğa bilimi biçimidir. Aristoteles ‘Fizik’ adlı çalışmasında, tüm hareket, kantitatif değişim, kalitatif değişim ve mevcut değişim dahil olmak üzere, canlı ve cansız, göksel ve karasal tüm doğal bedenleri (body) yöneten genel değişim ilkelerini oluşturmayı amaçladı.

Aristoteles iki tür hareketi tanımlar; fırlatılan bir taş gibi ‘şiddetli’ veya ‘doğal olmayan hareket’(Fizik’te) ve düşen bir objeninki gibi ‘doğal hareket’ (On the Heavens’da). Şiddetli harekette, harekete neden olan ajan neden olmayı bırakır bırakmaz hareket de durur; veya başka bir deyişle, bir objenin doğal durumu, (Aristoteles sürtünmeyi dikkate almadığından) hareketsizdir.

Aristotle (MÖ 384–322)

Philoponan teorisi

6. yüzyılda, John Philoponus, Aristoteles'in ‘hareketin devamı bir kuvvetin devam eden eylemine bağlıdır’ teorisini kısmen kabul etti, ancak onu, ‘fırlatılan cisim, ilk hareketi üreten ajandan zorla hareket için bir itici güç veya eğim elde eder ve bu güç bu hareketin devamını sağlar’ şeklınde değiştirdi. Bununla birlikte, bu etkileyici hareketin geçici olduğunu savundu; kendi kendine genişleyen bir eğilim olduğunu ve bu nedenle üretilen şiddetli hareketin sona ererek doğal harekete dönüştüğünü savundu.

John Philoponus
(490 – 570)

Arap teorileri

11. yüzyılda, İbn Sina Philoponus'un teorisini ‘The Book of Healing'de yorumladı:

Mermi hareketini bağımsız olarak doğruladığımızda, en doğru doktrinin, hareket eden nesnenin hareket ettirenden bir eğim kazandığını düşünenlerin doktrini olduğunu görürüz.

Avicenna (Ibn Sīnā)(980 – 1037)

Abu'l- Barakāt al-Baghdādī(1080 – 1165)

İbn Sina, atıcı tarafından bir mermiye bir impetus (itici) verildiğini kabul etti, ancak vakumda bile azalacak geçici bir erdem olduğuna inanan Philoponus'un aksine, onu dağıtmak için hava direnci gibi dış kuvvetlere gerektiren, kalıcı bir güç olarak gördü.

12. yüzyılda Hibat Allah Abu'l-Barakat al-Baghdaadi, Philoponus'un impetus teorisini benimsedi. Ebu'l-Barakat, Kitab al-Mu'tabar adlı eserinde, hareket ettirenin taşınan kişiye şiddetli bir eğilim gösterdiğini ve hareket eden nesnenin hareket ettirenden uzaklaştıkça bunun azaldığını belirtti.

Jean Buridan ve Saksonyalı Albert daha sonra düşen bir cismin hızlanmasının, artan impetusun bir sonucu olduğunu açıklarken Abu'l-Barakat'a atıfta bulunurlar.

Buridanist impetus

Jean Buridan
(1301 – 1359)

Albert of Saxony (1316–1390)

John Cantius
(1390 – 1473)

Nicole Oresme
(1325 – 1382)

14. yüzyılda Jean Buridan, impetus adını verdiği itici güç kavramını kabul etti.

Bir hareket ettirici bir bedeni harekete geçirdiğinde, ona belli bir impetus, yani bedenin hareket ettirenin başlattığı yönde, yukarı, aşağı, yana veya bir daire içinde hareket etmesini sağlayan belirli bir kuvvet implante eder. İmplante edilen impetus, hız ile aynı oranda artar.

Buridan teorisini matematiksel olarak tanımlar: impetus = ağırlık x hız

Buridan'ın düşüncesini, öğrencisi Saksonyalı Albert, Polonya'daki John Cantius gibi yazarlar takip etti. Çalışmaları, Nicole Oresme tarafından geliştirildi.

Tünel deneyi ve salınımlı hareket

 

Giambattista Benedetti

(1530 – 1590)

Galileo Galilei

(1564 – 1642)

Thomas Kuhn 

(1922 – 1996)

Buridan impetus teorisi bilim tarihinin en önemli düşünce deneylerinden biri olan ‘tünel deneyini’ geliştirdi. Bu deney, salınım ve sarkaç hareketini ilk kez dinamik analize ve hareket bilimine dahil etti ve aynı zamanda klasik mekaniğin önemli ilkelerinden birini oluşturdu.

Thomas Kuhn 1962''de ‘Bilimsel Devrimlerin Yapısı'nda impetus teorisinin yeni analiziyle ilgili yorumlarda bulundu.

Galileo'nun impetus teorisinden kısa bir süre önce Giambattista Benedetti, impetus teorisini yalnızca doğrusal hareketi içerecek şekilde değiştirdi.


https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_impetus

4 Mayıs 2021

 

GERİ (gravitasyon ve görelilik)
GERİ (Newton öncesi)