Gartner Hype döngüsü, belirli teknolojilerin olgunluğunu, benimsenmesini ve sosyal uygulamasını temsil etmek için Amerikan araştırma, danışmanlık ve bilgi teknolojisi firması Gartner tarafından geliştirilen, kullanılan ve markalaştırılan bir grafik sunumudur. Hype döngüsü, gelişmekte olan teknolojilerin olgunluğunun beş aşamada grafiksel ve kavramsal bir sunumunu sağladığını iddia ediyor. Model henüz mükemmel değildir, acak şimdiye kadar yapılan araştırmalar modelde olası bazı gelişmeleri gösteriyor.
Her hype döngüsü, bir teknolojinin yaşam döngüsünün beş temel aşamasını detaylandırır.
No. |
Faz |
Tanım |
1 |
Teknoloji tetiği |
Potansiyel bir
teknoloji atılımı her şeyi başlatır. Erken kavram kanıtlama söylemleri ve
medyanın ilgisi, önemli bir tanıtımı tetikler. Genellikle kullanılabilir
hiçbir ürün yoktur ve ticari olarak uygulanabilirliği kanıtlanmamıştır. |
2 |
Aşırı beklentiler
zirvesi |
Erken tanıtım, bir dizi
başarı öyküsü üretir (çoğu zaman bir dizi başarısızlığın eşlik ettiği). Bazı
şirketler harekete geçer; çoğu durgun kalır. |
3 |
Beklenmeyen çöküş |
Deneyler ve uygulamalar
başarılı olamadığı için ilgi azalır. Teknolojinin üreticileri sarsılır veya
başarısız olur. Yatırım, yalnızca hayatta kalan sağlayıcılar ürünlerini erken
benimseyenleri tatmin edecek şekilde geliştirirse devam eder. |
4 |
Aydınlanma eğimi |
Teknolojinin işletmeye
nasıl fayda sağlayabileceğine dair daha fazla örnek, belirginleşmeye ve daha
geniş çapta anlaşılmaya başlar. İkinci ve üçüncü nesil ürünler ortaya çıkar. Bazı
şirketlerden daha fazla işletme finansmanı sağlanırken, muhafazakarlar temkinli
olmaya devam eder. |
5 |
Verimlilik platosu |
Ana akımı benimseme
yükselmeye başlar. Sağlayıcının uygulanabilirliğini değerlendirme kriterleri
daha açık bir şekilde tanımlanmıştır. Teknolojinin geniş pazar
uygulanabilirliği ve alaka düzeyi açıkça karşılığını verir, büyümeye devam
edecektir. |
https://en.wikipedia.org/wiki/Gartner_hype_cycle
27 Ekim 2021
GERİ
(teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)