Erken Benimseyen (early adopter)

Erken benimseyen (early adopter) veya denizfeneri alıcısı (müşterisi), belirli bir şirketin, ürünün veya teknolojinin erken alıcısıdr. Terim, Everett M. Rogers'ın ‘Yeniliklerin Difüzyonu’ (1962) adlı kitabından kaynaklanmaktadır.

Tipik olarak, erken benimseyenler, satıcının ürününü veya teknolojisini kullanmanın yanı sıra, satıcının gelecekteki ürün sürümlerini ve ayrıca ilgili dağıtım, hizmet ve destek araçlarını iyileştirmesine yardımcı olmak için önemli ve samimi geri bildirim sağlayan alıcılardır (müşteriler). Erken benimseme, bir projenin erken aşamalarında bir tür test olarak da ifade edilebilir.

İlişki sinerjiktir. Alıcı, avantajlı yeni bir ürün veya teknolojiye erken (ve bazen benzersiz benzersiz şekilde erken) erişim elde eder; karşılığında da bir tür kobay olarak hizmet edebilir.

Erken benimseyici olmanın ve dolayısıyla erken aşamada, ürün testi ve dağıtımında yaygın olan sorunlara, risklere ve rahatsızlıklara maruz kalmanın karşılığında, ‘denizfeneri alıcısna’ bazen satıcı yardımı ve desteği verilir; hatta son derece özellikle özenli satıcı yardımı ve desteği sağlanır. Uygulamaya yardımcı olmak için alıcının çalışma sahasında personel bulundurmak gibi. Yeni teknoloji genellikle çok pahalı olmasına rağmen, alıcıya bazen tercihli fiyatlandırma, şartlar ve koşullar sunulur, bu nedenle erken benimseyen genellikle oldukça fazla ödeme yapar.

Öte yandan satıcı, erken gelir elde etmekten ve ayrıca bir denizfeneri alıcısının, ürünü ve pazara giriş mekanizmalarını daha da geliştirmedeki desteğinden ve yardımından yararlanır. Denizfeneri alıcıları edinmek, yeni ürün geliştirme ve uygulamada ortak bir adımdır. Bu tür bir ilişkinin bir satıcıya getirebileceği gerçek dünya odağı son derece değerli olabilir.

Erken benimseme, belirsizliklerle birlikte gelir: ürünlerin erken sürümleri hatalı ve/veya arızaya yatkın olabilir. Ayrıca, ürünün daha verimli ve bazen daha ucuz sürümleri genellikle ilk sürümden (Apple iPhone) birkaç ay sonra ortaya çıkar. Yeni teknolojinin piyasaya sürüldüğünde daha pahalıya mal olması yatkınlığı, genellikle ‘erken benimseyen vergisi’ olarak adlandırılır.


Rogers'a göre yeniliklerin yayılması: ardarda yeni teknolojiyi benimseyen tüketici gruplarıyla pazar payı, doygunluk seviyesine ulaşacaktır.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Everett_Rogers
https://en.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

27 Ekim 2021

 

GERİ (teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)