Disiplinlerarasılık (veya disiplinlerarası çalışmalar), birden fazla akademik disiplinin tek bir faaliyette (örneğin bir araştırma projesi) birleştirilmesini içerir. Sosyoloji, antropoloji, psikoloji, ekonomi vb. gibi diğer alanlardan bilgi alır. Sınırların ötesinde düşünerek bir şeyler yaratmakla ilgilidir. Yeni ihtiyaçlar ve meslekler ortaya çıktıkça, akademik disiplinler veya düşünce okulları arasındaki geleneksel sınırları aşan bir organizasyon birimi olan bir disiplinlerarası veya bir disiplinlerarasılık alanla ilgilidir.
Bir
elektrik santrali veya cep telefonu veya başka bir proje birkaç uzmanlığın birleştirilmesini
gerektirdiğinden, büyük mühendislik ekipleri genellikle disiplinlerarasıdır.
Bununla birlikte, disiplinlerarası terimi, bazen akademik ortamlarla
sınırlıdır.
Disiplinlerarası terimi, çeşitli
yerleşik disiplinlerin veya geleneksel çalışma alanlarının yöntem ve
anlayışlarını kullanan çalışmaları tanımlamak için eğitim ve öğretim
pedagojileri içerisinde uygulanır. Disiplinlerarasılık,
ortak bir görevin peşinde, çeşitli akademik düşünce okullarını, meslekleri veya
teknolojileri -özel bakış açılarıyla birlikte- birbirine bağlama ve entegre
etme hedeflerine araştırmacıları, öğrencileri ve öğretmenleri dahil eder.
HIV/AIDS(*)
epidemiyolojisi veya küresel ısınma, karmaşık sorunları çözmek için farklı
disiplinlerin anlaşılmasını gerektirir. Araştırma kurumlarının geleneksel disiplin
yapısında, örneğin kadın çalışmaları veya etnik bölge çalışmaları gibi, konunun
ihmal edildiği veya hatta yanlış tanıtıldığı düşünüldüğünde disiplinlerarası yaklaşım uygulanabilir.
Disiplinlerarasılık aynı şekilde yalnızca
iki veya daha fazla alanın bakış açılarının birleştirilmesiyle anlaşılabilecek
karmaşık konulara da uygulanabilir. (HIV/AIDS(*): Human
immunodeficiency virus infection and acquired immunodeficiency syndrome.)
Disiplinlerarası sıfatı çoğunlukla
eğitim çevrelerinde, iki veya daha fazla disiplinden araştırmacıların yaklaşımlarını
bir araya getirip, eldeki soruna daha iyi uyum sağlayacak şekilde
değiştirmeleri durumunda kullanılır; buna öğrencilerin anlaması gereken takım
halinde öğretilen ders durumu da dahildir. Belirli bir konunun birden fazla
geleneksel disiplin açısından değerlendirilmesi. Örneğin arazi kullanımı
konusu, biyoloji, kimya, ekonomi, coğrafya, siyaset gibi farklı disiplinler tarafından
incelendiğinde farklı görünebilir.
https://en.wikipedia.org/wiki/Interdisciplinarity
28 Ağustos 2023
GERİ
(kimyanın dalları)
GERİ (kimya)
GERİ
(malzeme bilim dalları)
GERİ (malzeme
bilimi)