Demateryalizasyon (dematerialization, products)

Bir ürünün demateryalizasyonu (madde kaybı), yani, kullanıcıya aynı düzeyde işlevsellik sağlayacak şekilde daha az malzeme kullanıldığı veya hiçbir malzeme kullanılmadığı anlamına gelir. Topluluk ihtiyaçlarını kolaylaştıran ve karşılayan grup hizmetlerinin paylaşımı, ödünç alınması ve organizasyonu, birçok ürüne sahip olma gerekliliğini hafifletebilir.

John Thakara, ‘In The Bubble: Designing In A Complex World’ adlı kitabında, ‘ortalama bir elektrikli el aleti, bu aletin tüm ömrünün on dakikası kadar kullanılır; ancak böyle bir objeyi üretmek için, ağırlığının yüzlerce katı malzeme gerekir’ diyor. Paylaşılan araçlara sahip bir ürün hizmet sistemi, gerektiğinde bunlara erişim sunabilir. Ürünlere güvenmekten hizmetlere olan bu geçiş, demateryalizasyon sürecidir. Demateryalizasyona tipik örnekler olarak dijital müzik dağıtım sistemleri, araba kulüpleri, bisiklet kiralama programları ve çamaşırhane hizmetleri gösterilebilir.


Demateryalizasyon çağında dijital müzik kullanımı; müzik pratiğinde sabit diskin performansının 'pratik devre' aracılığıyla görüntülenmesi (https://is.muni.cz/el/1423/jaro2015/SOC757/um/3c_Magaudda_when_materiality_bites_back_1_.pdf)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dematerialization_(products)

25 Ağustos 2021

 

GERİ (teknoloji çalışmaları)
GERİ (bilim ve teknoloji çalışmaları)