Güç Üniteleri; Sıvı Yakıtlar (liquid fuels)

Petrolden uçucu bileşenler ayrıldıktan sonra kalan kısma fuel oil denilmektedir. Ham petrol bazan olduğu gibi yakılabilir; bu haliyle hafif fraksiyonlar (benzin ve daha hafifler) nedeniyle alevlenme noktası düşeceğinden tehlikelidir. Endüstriyel amaçlarla kullanılan fuel oil, ham petrolden benzin, gazyağı, gaz oil ve hafif fuel oil ayrıldıktan sonra kalan ağır fuel oildir.

Fuel oil'in önemli özellikleri öz ağırlık (spesifik gravite), ısıtma değeri, viskozite, alevlenme ve yanma noktası, kükürt, kül ve donma noktasıdır.

Fuel oil satışı hacim bazında yapıldığından yoğunluk çok önemli bir özelliktir. Standart yoğunluk 60 0F da ölçülür ve 60 0F daki suya göre verilir; çoğunlukla API (American Petroleum Instutute) derecesiyle tanımlanır.
Tüm petrol ürünlerinin öz ağırlığı ile en yüksek ısı değeri arasında bir bağıntı vardır; U.S. Standart Büro tarafından verilen bağıntı,

Sabit hacimde yanma ısısı, Btu/lb =
                                    22320 – 3780 x (öz ağ, 60 0/60 0F)

Fuel oil NBS (Natiolan Bureau of Standards) ye göre beş grupta standardize edilir: (1) uçucu, (2) orta uçuculukta, (3) düşük viskoziteli, (4) orta-viskoziteli, (5)yüksek viskoziteli. Detaylı bilgi tablo-5 te verilmiştir.

Ağır fuel oil (veya No.6) başlıca viskozitesiyle tanımlanır. Karbon % 87.3, hidrojen % 10.8, kükürt % 1.2, azot % 0.2, oksijen ve diğerleri % 0.5 ve en yüksek ısı değeri 18 500 Btu/lb dolayındadır.

Fuel oilin depo tanklarından alınıp brülör nozullarına verilmesi için filtreler (süzgeç), yağ ısıtıcıları, pompalar, otomatik regülatörlerden ve gerekli yardımcı bağlantılardan oluşan kalabalık bir sistem kullanılır.

Sıcaklık ve basınç

Yakıtın depo tanklarına pompalanması veya tanktan ısıtıcılara verilmesi sırasında 0F da olması yeterlidir. Buhar-atomizer (sislendirme) brülörler kullanıldığında 185 0F dolayında bir sıcaklık gerekir. Mekanik atomizasyonda yakıtın akıcılığı daha fazla olmalıdır, bu nedenle 220 0F gibi bir sıcaklık uygun olur.

Buhar-atomizör bekler için yağ pompalama basıncı 2 – 125 psi arasında değişir. Basınç, yakıt pompalama sistemine bağlıdır, brülör kapasiteleri atomizasyonda kullanılan buhara göre değişir.

Mekanik atomizasyonda, atomizasyona yeterli olacak miktarda yağ basıncı uygulanır. Bu nedenle gerekli basınç yüke ve kullanılan püskürtücü (sprayer) levhaya bağlı olup 50 – 250 psi aralığında değişir.

Brülörler

Yağ brülörleri atomizasyon tipine göre üç sınıfta toplanır: (1) hava- atomizörlü, (2) buhar-atomizörlü, (3) mekanik-atomizörlü.

Hava-Atomizörlü Brülörler: Bu tip brülörlerin kullanımı fazla yaygın değildir, bu nedenle detaya girilmeyecektir. Düşük, orta ve yüksek basınçlı tipleri vardır.

Buhar-Atomizörlü Brülörler: Yakıt ve havanın, bek nozulundan dışında veya içinde karışmasına göre, (a) dışta karıştırmalı ve (b) içte karıştırmalı nozullar olmak üzere iki gruba ayrılır.

Dışta karıştırmalı nozullar düz bir alev verir ve doğal-çekişli brülörlerle kullanılır.  Hava miktarı, fırın çekişinin değişmesiyle ayarlanır. Bu tip brülörler, orta kapasitelerin istendiği küçük tesislerde kullanılır.

İçte karıştırmalı nozullar, kullanılan kafanın dizaynına göre düz veya konik bir alev verirler. Konik alev veren nozullar endüstriyel buhar ünitelerinde çok kullanılır. Doğal çekişli sistemlerde hava, hem fırın çekişiyle, hem de bek nozulundan çıkan buharın çekişiyle girer; hava giriş kanalındaki klepe, giren havayı ayarlar. Giren havanın basıncı ve hacmi, nozulların yakıt-injeksiyon kapasitesine bağlıdır.

Buhar-atomizerli zorlamalı-çekişli bir bek Şekil-1(a) da görülmektedir. Hava giriş kanalında bulunan çok kanatlı bir regülatör hava miktarını ayarlar. İçte-karıştırmalı buhar atomizörü keskin konik şekilli bir alev verir; alevin şekli ve yakıt kapasitesi, kafanın değiştirilmesiyle sağlanır.

Mekanik-Atomizörli Brülörler: Bu tip beklerde dört temel element bulunur; atomizer, difüzer, hava regülatörü ve refraktör malzemeden bek-boğaz açıklığı. Atomizer yakıtı, mekanik olarak ince ve sis gibi düzgün taneciklere ayıracak şekilde dizayn edilmiştir; bu durumda gereken yakma havası minimum düzeyde olur. Difüzör, dönen, delikli, konik şekilde, içi boş metal bir siperdir; mekanik-atomizerin fırın ucu yakınında bulunur, sprayı yüksek hızdaki havadan korur ve alevin atomizer kafasından fazla uzağa yayılmasını engeller. Hava regülatörü, yakıt beki sisteminin bir parçasıdır; üstüste bulunan bir dizi klepelerden oluşur ve havanın fırın boğazında doğru yönde ilerlemesini sağlar. Refraktör bek-boğazı açıklığı, havayı alevin etrafında en uygun konumda bulunduracak şekilde dizayn edilmiştir; brülör yakıtına ısıyı yansıtarak en iyi yanmayı gerçekleştirir. Şekil-(1b) de tipik bir mekanik atomizerli brülör sistemi görülmektedir. Şekil-2 de çeşitli bek tipleri verilmiştir.

Şekil-1: (a) Tipik birer konik-alevli, zorlamalı-çekişli buhar atomizerli, ve (b) mekanik atomizerli brülör örnekleri


Şekil-2: (a) Basınçlı, hava atomizerli, (b) yüksek basınçlı buhar veya hava atomizerli, (c) yatay döner-kaplı atomizerli, (d) düşük basınçlı hava atomizrli, (e, f) mekanik veya yakıt basınçlı, brülörlerin şematik görünümleri


GERİ (proje çalışmaları)