Karbon-Karbon Kompozitler, CCC (carbon-carbon composites, CCC)



Şekil-1: Bazı polimer, metal, seramik ve karbon matrislerin sıcaklık dayanımları


Şekil-2: Karbonun (C) allotropları


Karbon (veya grafit) fiber takviyeli karbon matris kompozitler çok önemli ve gelecek vadeden mühendislik malzemeleridir; genellikle “karbon-karbon kompozitler (CCC)” olarak tanımlanırlar ve adından da anlaşıldığı gibi hem takviye ve hem de matris faz karbondur. Monolitik grafit kırılgandır ve kuvvetli olmayan bir malzemedir; dolayısıyla büyük ve kompleks şekillerin yapılması zordur. Kuvvet zayıflığının giderilmesi ve işlemenin kolaylaştırılabilmesi için, yüksek sıcaklık uygulamalarda termal kararlılığın fevkalade olduğu, karbon matris içinde yüksek-kuvvetli karbon fiberler bulunduğu karbon-karbon kompozitler geliştirilmiştir.

CCC’ler oldukça yenidir ve pahalıdır; dolayısıyla kullanım alanları yaygın değildir. Önemli özellikleri gerilme kuvveti ve gerilme modülünün yüksek olması ve bu performanslarını >2000 0C gibi çok yüksek sıcaklıklara kadar koruyabilmeleridir. Ayrıca hafif (d = 2.0 g/cm3), kayma ve yayılmaya karşı dirençli, kırılma dayanımı yüksek, termal genleşme katsayısı düşük ve termal iletkenliği yüksek kompozitlerdir. CCC’lerin en önemli olumsuzluğu oksitlenme özelliğidir. Oksidatif olmayan ortamlarda >2200 0C sıcaklığa kadar kararlı olmalarına karşın koruyucu bir tabakayla kaplanmadığında veya kimyasal olarak modifiye edilmediği hallerde oksijenli atmosferde 400-500 0C’de bile oksitlenir ve parçalanır.

Karbon-karbon kompozitlerin pahalı olmasının başlıca nedenleri kaplama işlemleri ve uygulanan kompleks proses teknikleridir. Sürekli karbon fiberler önce istenilen, örneğin iki-veya üçboyutlu paternde yerleştirilir, sonra sıvı bir polimer reçineyle (fenolikler veya furanlar gibi) impregne edilir, son şekle getirilir, kürleme ve piroliz prosesi uygulanır. İnert atmosferde pirolizlenen reçinedeki hidrojen, oksijen ve nitrojen uzaklaşarak geride sadece karbon kalır. Takiben, infiltrasyon-kürleme-piroliz saykılı tekrarlanarak malzeme istenilen yoğunluğa ulaştırılır.

Karbon-karbon kompozitler roket motorlarında, uçak ve yüksek performans otomobillerde sürtünme malzemeleri, sıcak presleme kalıpları, türbin motorları elemanları gibi çeşitli parçaların üretiminde kullanılır. Karbon ergime noktasına kadar, oksijensiz ortamda kuvvetini kaybetmez. Termal genleşme katsayısı çok düşük olduğundan termal şoklara karşı fevkalade dirençlidir. Bazı allotropik formları yüksek elektrik ve termal iletkenlik özelliği gösterir.


Tablo-1: Grafit ve C-C Kompozitlerin Tipik Mekanik
Özellikleri (oda sıcaklığında)

Malzeme
Elastik
modülü, GPa
Gerilme
kuvveti, MPa
Sıkıştırma
kuvveti, MPa
Kırılma
enerjisi, kJ/m2
Grafit
10-15
40-60
110-200
0.01
Tek-yönlü C-C kompozit
120-150
600-700
500-800
1.4-2.0
Üç-yönlü C-C kompozit
40-100
200-350
150-200
5-10


Şekil-3: Karbon-karbon kompozit üretimi, malzeme seçimi ve proses rotaları


Karbon matris kompozitlerin (CCC) üretimi, çeşitli rotalar izlenerek gerçekleştirilebilir (Şekil-3). Elde edilen kompozitin mekanik ve fiziksel özellikleri malzeme ve proses seçimine göre farklı olur.